Jak postupovat v případě nehody bez zbytečné paniky?

Každá dopravní nehoda je stresující. Málokdo při  ní dokáže udržet chladnou hlavu a kromě řešení následků často dochází i ke sporům, kdo za to vlastně může. Proto je důležité být připraven a vědět, jak správně postupovat. Podívejte se na naše tipy, jak zvládnout nehodu krok za krokem a v klidu.

S dopravní nehodou se může setkat každý řidič. Stačí setina vteřiny a neštěstí je na světě. Ať už za to můžete vy nebo šlo o neopatrnost ostatních motoristů, vždy je ale potřeba vědět, jak se zachovat a na co při řešení nehody nezapomenout. Jen tak vše můžete vyřešit bez zbytečných sporů, rychle a často i bez přítomnosti policie.

1. Okamžitá reakce a kontrola situace

Nejdůležitější je zachovat klid a postupovat systematicky.

Co dělat jako první po dopravní nehodě?

       Zastavte vozidlo: Tím zabráníte dalším nehodám a umožníte bezpečný průjezd ostatním vozidlům.

       Zapněte výstražná světla: Upozorníte tak ostatní řidiče na nebezpečí.

       Oblečte si reflexní vestu: Budete dobře viditelní pro ostatní řidiče.

       Umístěte výstražný trojúhelník: Na dálnici by to mělo být 100 metrů, na běžné silnici stačí 50 metrů za autem.

2. Přivolání pomoci

Pokud byl při dopravní nehodě někdo zraněn, je velmi důležité rychlé přivolání pomoci. Záchrannou službu volejte neprodleně v případech, kdy:

       Došlo k vážnému zranění osob.

       Některý z účastníků nehody upadl do bezvědomí nebo je mu silně nevolno.

       Došlo k silnému krvácení.

       Jsou zraněné děti nebo starší osoby.

3. První pomoc

První pomoc přivolejte ideálně přes aplikaci Záchranka. Telefon si dejte na hlasitý odposlech nebo do sluchátek, abyste měli volné ruce. Volat ale můžete i klasicky přes telefonní číslo 155 nebo 112. Zároveň je potřeba:

Posouzení stavu zraněných

       Bezvědomí a dýchání: Pokud je někdo v bezvědomí, zjistěte, jestli dýchá. Pokud ne, začněte s resuscitací.

       Silné krvácení: Při silném krvácení okamžitě použijte tlakový obvaz nebo dané místo pevně stiskněte.

       Šok: Osoby, které jsou v šoku, udržujte v klidu, přikryjte je dekou a kontrolujte stav vědomí.

Poskytování první pomoci

       U poskytování první pomoci se nejlépe řiďte radami operátora. Ať už jde o krvácení, zlomeniny nebo resuscitaci.

Komunikace se zraněnými

       Udržujte zraněné v klidu, snažte se zmírnit jejich stres a šok. Kontrolujte dýchání a vědomí.

4. Právní aspekty - kdy volat k nehodě policii?

V některých situacích je nutné volat policii. Ta provede šetření nehody a sepíše protokol, který bude důležitým dokumentem pro následné řešení škodné události s vaší pojišťovnou nebo s pojišťovnou viníka. Ne vždy je ale nutné policejní hlídku přivolávat a leckteří řidiči to dělají úplně zbytečně.

Kdy volat při nehodě policii?

       Zranění osob

       Úmrtí

       Škoda na majetku třetí strany: Pokud jste poškodili majetek někoho jiného, například plot nebo zaparkované auto.

       Vysoká hmotná škoda: Pokud na některém z vozidel, včetně přepravovaných věcí, nebo jiných věcech došlo ke škodě vyšší než 100 000 Kč.

       Není jasný viník: Pokud se s účastníkem nehody nedohodnete na jejím zavinění.

       Poničení obecně prospěšného zařízení: Pokud při nehodě dojde například k poškození dopravní značky.

       Srážka se zvěří: Pokuta za to nehrozí a policii nemusíte volat jen v případě, že zvíře uteče.

5. Dokumentace nehody

Správná dokumentace nehody je nezbytná pro následné řešení pojistné události. Proto ji neberte na lehkou váhu. Ačkoliv to ze zákona není povinné, měli byste v autě vozit formulář záznamu o dopravní nehodě, který vám řešení velmi usnadní.

Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Vyplnění formuláře není nijak složité, stačí v něm postupovat kolonku po kolonce.

       Datum a čas: Co nejpřesnější údaj o vzniku dopravní nehody.

       Místo: Co nejpřesnější uvedení místa dopravní nehody (např. č.p. domu, kilometr dálnice atd.).

       Zranění/věcná škoda

       Svědci: Sepište údaje o případných svědcích nehody.

       Pojištěný/pojistník: Pro všechna vozidla, která jsou součástí dopravní nehody.

       Vozidlo: Typ a značka.

       Pojistitel: Názvy pojišťoven a čísla pojistek.

       Řidič: Identifikační údaje.

       Označení střetu: Zanesení šipkami v nákresech vozidel.

       Viditelná poškození: Jejich popis.

       Okolnosti nehody: Zaškrtnete možnosti křížkem.

       Nákres: Co nejpřesněji zakreslete průběh nehody.

       Podpis: Zúčastněných řidičů dopravní nehody.

Pro řešení s pojišťovnou se určitě vyplatí mít také fotky a videa z místa nehody. Nestyďte se proto, a nafoťte si vše z dálky jako celek, ale zvěčněte i detaily.

Záznam o dopravní nehodě ke stažení

Jak opravit auto po nehodě?

To nejtěžší máte za sebou a teď je na čase řešit následky nehody. Kontaktujte vaši pojišťovnu a nahlaste pojistnou událost. Pokud jste klienty Direct pojišťovny nebo využíváte služeb Birne a máte auto na operák, můžete využít službu Direct auto. Ta vám usnadní celý proces opravy vozidla:

       Možnost předání 24/7: Ve vybraných servisech můžete auto předat kdykoli díky KeyBoxu.

       Autorizovaný servis: Kvalitní autorizovaný servis zajistí, že vaše auto bude opraveno profesionály. A platí to i pro Direct auto, který má autorizovaný servis několika značek (např. Škoda, Volkswagen či Fiat)

       Garance mobility: Náhradní auto pro zákazníky Direct pojišťovny i Birne si můžete sjednat při objednání.

Prevence nehod je ideálním řešením

Prevence je vždy lepší než řešení následků nehody. A i když nehodě někdy ani přes největší snahu nelze zabránit, existují různé tipy, jak se jí dá ve většině případů předejít:

       Pravidelná údržba vozidla: Ujistěte se, že je vaše auto v dobrém technickém stavu.

       Dodržování dopravních předpisů: Respektujte pravidla silničního provozu a buďte ohleduplní k ostatním řidičům.

       Přizpůsobení jízdy podmínkám: Za špatného počasí nebo ve zhoršených podmínkách jezděte obezřetně.

       Bezpečnost při jízdě: Vždy mějte zapnuté bezpečnostní pásy, netelefonujte za jízdy a svou pozornost plně věnujte dění na silnici.

Dopravní nehoda je stresující situace, ale s správným přístupem a postupem lze minimalizovat její následky. Důležité je zachovat klid, poskytnout první pomoc, správně vše zdokumentovat a následně využít služby, které vám pomohou s opravou vozidla a řešením pojistné události. Pokud máte jakékoliv otázky nebo potřebujete asistenci, neváhejte kontaktovat svou pojišťovnu nebo využít služeb Direct Auto, které jsou tu pro vás 24/7.