Jak postupovat při havárii a pojistné události?

K nehodě může dojít i bez vašeho zavinění. Vždy je ale třeba zachovat chladnou hlavu a řešit havárii s klidem, rozvahou a bez zbytečných emocí. Zároveň nesmíte zapomenout na různé důležité drobnosti, které vám následně pomohou dotáhnout vše do zdárného konce i s vaší pojišťovnou. Podívejme se proto, jak postupovat při havárii a jak posléze řešit pojistnou událost.

Při dopravní nehodě byste v první řadě neměli myslet na peněžní škodu na svém vozidle. Nejprve je potřeba zjistit, jestli nedošlo ke zranění některého z účastníků. Pokud ano, neprodleně musíte zavolat záchrannou službu a také policii.

PČR je dále nutné přivolat, pokud došlo:

  • k poničení obecně prospěšného zařízení,
  • ke škodě převyšuje částku 100 000 Kč,
  • ke škodě na majetku třetí osoby,
  • k přerušení plynulosti provozu, který nejste schopni obnovit.

Policii je dobré přivolat také v případech, kdy je druhým účastníkem nehody cizinec, kdy se na viníkovi nehody nemůžete domluvit nebo když byla sražena zvěř či viník nehody ujel. Díky příjezdu policie si ušetříte spoustu dohadování i formalit. Bude vám pak totiž stačit policejní protokol, který jen předáte pojišťovně.

Pokud policii nepřivoláváte, je vše jen na vás a dalších účastnících nehody. Základem je nejen dohodnout se, kdo za všechno může, ale je potřeba také vše pečlivě zaznamenat do formuláře o dopravní nehodě. Ten sice nemusíte v autě vozit povinně, ale právě pro tyto případy se hodí mít ho vždy po ruce (třeba v kaslíku).

Práva a povinnosti pojistníka a pojišťovny

Coby pojistník (tedy provozovatel vozidla, který si sjednal povinné ručení nebo havarijní pojištění) máte povinnost vznik pojistné událost nahlásit své pojišťovně. Někdy ale lidé váhají, kdo má nehodu hlásit a které pojišťovně.

Nejlepší proto je, když událost hlásí všichni. Za zákona na to totiž máte 3 roky a může se klidně stát, že viník nebude nijak spěchat. Tím se zpozdí i pojistné plnění a poškození účastníci nehody budou muset zbytečně dlouho čekat na peníze. Proto je ideální, když viník hlásí nehodu své pojišťovně, u níž má sjednané povinné ručení, a když ji uvědomí i oběti nehody. V případě havarijního pojištění věc řeší pouze viník, protože povinné ručení se na škody na jeho voze nevztahuje.

Pojišťovně je potřeba dodat veškeré podklady co nejdříve, aby mohla také co nejdříve vyplatit peníze. Bude po vás chtít pravdivé vysvětlení vzniku pojistné události. Což znamená, že vše sepíšete nebo podrobně nahlásíte telefonicky či e-mailem. K tomu bude nutné dodat důkazy - tedy řádně vyplněný formulář Záznam o dopravní nehodě, fotografie, videa atd.

Pojišťovna následně zahájí své šetření. Neboli - prověří si vaše podklady a v případě, že bude něco chybět, požádá vás o doplnění. Pokud vše uzná a usoudí, že nejde o pojistný podvod, dojde k takzvanému pojistnému plnění. To znamená, že vyplatí škodnou částku v rozsahu uvedeném ve vaší smlouvě. A v tomto případě je důležité zejména mít sjednané dostatečně vysoké limity a mít ideálně i vhodná připojištění, která se mohou v takových prekérních situacích hodit

Šetření by mělo být ukončené do 3 měsíců poté, co byla nehoda oznámena. Pokud se tak nestane, musí pojišťovna vysvětlit, proč šetření nedokončila, načež vám na vaši žádost může vyplatit alespoň zálohu pojistného plnění.

Jak správně vyplnit Záznam o dopravní nehodě?

Aby mohla být nehoda s pojišťovnou zdárně vyřešena a byly proplaceny všechny vzniklé škody, je důležité nejen nezapomenout vyplnit Formulář o dopravní nehodě, ale musí být také vyplněn správně. Není na tom nic složitého, jen je potřeba být pečliví a na nic nezapomenout. Důležitá jsou zejména pole:

  • datum a čas,
  • místo (co nejpřesnější adresa, GPS, kilometr dálnice atp.),
  • svědci (vypište jména a kontakty na případné svědky),
  • údaje o majitelích a vozech účastníků nehody,
  • správně zaškrtnuté okolnosti nehody,
  • označení vzájemného střetu s pomocí šipek,
  • nákres nehody,
  • podpisy řidičů.

Tento formulář můžete využít ve všech evropských zemích, proto si ho s sebou raději přibalte i do zahraničí. Vždy je potřeba sepsat ho ve 2 kopiích a obě musejí být podepsané oběma účastníky. Pokud došlo k hromadné nehodě, je snazší přivolat policii než vyplňovat několik variant Záznamů o dopravní nehodě.

Jak řešit servis po nehodě?

Vše jste řádně sepsali a vyfotili, podklady předali své pojišťovně (případně pojišťovně viníka) a teď nejspíš přemýšlíte, co dál. Už v okamžiku nehody můžete využít asistenční službu. Ta bývá součástí každého povinného ručení, takže stačí jen zavolat na příslušné telefonní číslo, vysvětlit, co se stalo, a požádat o pomoc.

Některé asistenční služby ale nejsou v základní ceně a je nutné připlácet si za ně. Proto se ujistěte, jak máte asistenčku nastavenou ve své smlouvě. Vaše pojišťovna vám může zajistit odtah do servisu nebo na jiné vámi určené místo, náhradní vozidlo, ale třeba i tlumočení.

Pak je potřeba začít řešit opravu vozidla. Ta by měla probíhat podle podmínek ve vaší pojistné smlouvě, takže se zástupcem pojišťovny nejprve proberte, jak vše řešit. A pozor, v případě, že škoda přesáhne hodnotu vozidla nebo je zkrátka příliš velká, může ji pojišťovna prohlásit za takzvanou totálku. Tedy totální škodu, kdy možná dostanete tak málo peněz, že nebudete mít ani na opravu ani na koupi nového auta. Tuto situaci můžete preventivně pokrýt takzvaným GAP pojištěním, které zachovává hodnotu vašeho auta od okamžiku, kdy jste ho koupili.

Servis po nehodě se typicky řeší v autorizovaném servisu. Zajet ale můžete i do servisů spadajících pod Direct auto. V nich se nejen postaráme o profesionální opravu vašeho vozidla, ale zároveň vše dokážeme vyřešit i s vaší pojišťovnou. Pokud by došlo k totální škodě, můžeme vám namísto opravy nabídnout třeba rovnou nové nebo ojeté auto. Najdete jich u nás stovky a rovnou vám na vybrané vozidlo pomůžeme i sjednat povinné ručení, havarijní pojištění nebo třeba zmiňované GAP pojištění.